Monday, February 23, 2009

Buah Jambu Tiga Serangkai


Buah jambu tiga serangkai
Anak kerbau mati tertambat
Apa ilmu yang adik pakai
Bila ku pandang hati terpikat
Tapi buah jambu yang berhasil di tepi rumah saya ini bukan berbuah tiga serangkai...tetapi berbuah berangkai-rangkai. Pokok jambu air Taiwan ini mula berhasil lebat setelah 4 tahun ditanam dan dibaja menggunakan baja tumbesaran NPK 15:15:15 serta baja buah NPK 12:12:17:2 + TE. Disamping itu saya juga menggunakan baja foliar yang kaya dengan unsur nutrien untuk menggalakkan pengeluaran bunga dan buah.
Bagi sehektar tanah sebanyak 270 pokok dengan jarak 6 meter x 6 meter boleh ditanam dan pokok akan mula berbuah pada umur tiga tahun selepas ditanam. Jangkahayat tanaman ini adalah lebihkurang selama 12 tahun dan purata hasil sebanyak 30 metrik tan setahun. Dengan harga ladang RM4.00/kg tanaman jambu air ini mampu memberi pulangan bersih antara RM3,500 -RM4,000 sebulan.
Musuh utama jambu air ialah Lalat buah ( Bactrocera dorsalis ) yang mana berengga/ulatnya akan mengorek isi buah dan menyebabkan kerosakan. Kawalan boleh dilakukan dengan membalut buah muda dengan kertas, membuang/menanam buah-buah yang rosak serta menyembur dengan umpan protein promar yang dicampur malathion, deltametrin atau fenthion. Lalat buah juga boleh diberi umpan methyl-eugenol bagi mengurangkan populasinya.

2 comments:

blaCk is miNe said...

wah..
sdpnye..
heheheheh.
ayh..tu pokok jmbu kt umh ke?
heheh..
mcm bukan je..

ADLOB80.BLOGSPOT said...

Ye memang betul lah, kelmarin kita org petik. Tak pecaya ka