Wednesday, March 4, 2009

Berkunjung Ke Batangsi

Tanaman betik & belimbing
Pokok belimbing perlu dipangkas
pada paras kepala


Dinginnya air Sg. Batangsi

3 Mac 2009 - Kumpulan Pemantau Teknikal Jabatan Pertanian Selangor telah mengadakan kunjungan ke Taman Kekal Pengeluaran Makanan ( TKPM ) Sg. Batangsi, Semenyih, Hulu Langat.Program bermula jam 10 pagi dengan taklimat dari Pn. Norhelaliah Pegawai Pertanian Daerah dan seterusnya membincangkan kemajuan dan masalah yg dihadapi oleh peserta-peserta projek.
Seterusnya pasukan pemantau membuat lawatan ke ladang usahawan dan memberikan khidmat nasihat perundingan teknikal kepada para usahawan tani yang terlibat. Beberapa aspek yang telah dikenalpasti perlu diambil berat antaranya ialah :
  • Kawalan hakisan hujan di kawasan tebing dan jalan-jalan ladang
  • Penambahbaikan sistem pengairan di kawasan berbukit
  • Pembinaan jalan ladang yang lebih baik
  • Pengurusan ladang yang baik mengkut Amalan Ladang Baik ( GAP )

TKPM Sg. Batangsi yang mempunyai keluasan 65 hektar dengan melibatkan 13 orang usahawan mempunyai potensi untuk berkembang dan menjadi pembekal bahan makanan khususnya buah-buahan seperti betik dan belimbing. Usaha yang berterusan dan bersungguh-sungguh dari para usahawan tani perlu ditingkatkan bagi mencapai matlamat tersebut. Selain dari itu program pelancongan pertanian ( Agrotourism ) juga perlu dimulakan memandangkan kawasan ini mempunyai tarikan pelancong seperti pemandangan alam semulajadi dan sungai yang indah.

1 comment:

Asian Academy for Agricultural Technology said...

we have coco peat stock.
5Kg block RM6 only.

And DISCOUNT for the customers who buy 2000 or more blocks.

We are located at kuala lumpur

mail us at

marketing@seribubio.com
chandrar@seribubio.com
for our standard quotations