Wednesday, February 11, 2009

Pemasaran Ladang Kontrak Rock Melon


Projek Fertigasi Rock Melon TKPM Hulu Yam



Mesyuarat pemasaran kontrak


Pada 23 Jan 09, Jabatan Pertanian telah mengadakan Mesyuarat Pemasaran Ladang Kontrak projek tanaman Rock Melon bersama dengan wakil Persatuan Usahawan Graduan Malaysia ( PUGM). Mesyuarat ini bertujuan untuk merancang jadual pengeluaran hasil Rock Melon jenis Glamour yang akan dilaksanakan oleh usahawan-usahawan Taman Kekal Pengeluaran Makanan ( TKPM ) yang diselia oleh Jabatan Pertanian.
Presiden PUGM, En. Muzamir telah bersetuju untuk membeli hasil buah Rock Melon dari usahawan TKPM dengan kuantiti tiga metrik tan seminggu dan harga yang ditawarkan adalah antara RM3.50 hingga RM4.00 sekilogram. Berat purata setiap buah melon adalah 1.4 kg ke atas.Beliau menerangkan bahawa pada masa ini terdapat seramai lapan ahli PUGM telah memulakan projek penanaman melon dan mendapat jaminan pasaran secara ladang kontrak.
Projek fertigasi tanaman Rock Melon secara fertigasi ini sedang dilaksanakan di TKPM Bistari Jaya, TKPM Hulu Yam, TKPM Serdang, Selangor, TKPM Besut, Terengganu dan TKPM Ayer Hitam, Johor.

No comments: